Tuesday 4 December 2012

Repeaters AND Scorers!

Assalamualaikum semua! Apa khabar anda di sana? ;)  Saya disini sihat-sihat belaka. Ewah! (Ayat pendahuluan mcm nak tulis surat cinta je!) ^^, Hurmm...now, da pukul 3 pagi, memandangkan kelas
esok start jam 11.30 pagi, and 1 jam sahaja, maka dengan rasminya, aku buat kepala. LOL 
(ni memang kes nak bangun macam orang gila pagi esok, and terkocoh-kocoh ke kelas.) 

Well...say Hello to our new semester guys (pada student yang buat dip laaa..). Oww, lemah badan bila
dengar perkataan NEW SEMESTER ni, padahal da part 6 da pun. Da almost grad da pun, but yeah..bila da cuti panjang, mood nak blaja tu punyalah liat! Nauzubillah! Haiissshhh...(Tak boleh jadi ni. Kene rajinkan diri anis!)

Okay, enough. See my entry title kat atas tu?? Repeaters AND Scorers! Yup, aku terpanggil nak buat entry ni semenjak aku masuk kelas QMT 200 pagi tadi, and atas nasihat dan dorongan my lecturer yang kiut miut dan kelakar habis, aku terpanggil untuk buat entry ni buat tatapan semua. First of all, this post will be credited to my lec, Miss Izni. (Dia tak tau pun yang aku tulis tntg apa yg dia cakap kat blog aku ni. Hhehe)

Nak dipendekkan cerita...sepanjang 6 sem aku bergelar seorang mahasiswi kat UiTM, aku familiar sgt dgn perkataan FINAL EXAM. Semua org pun familiarkan?? Bila ada FINAL EXAM, kita ada RESULT. Haaa, tang RESULT ni yang agak kembang kuncup sikit. Bagi yang lepas, ALHAMDULILLAH...bagi yang sangkut...?? Hurmm...TAK APA. TERUSKAN USAHA. GAGAL SEKALI TAK BERMAKNA GAGAL SELAMANYAKAN?? (Bill gates dulu pun tak lepas time sekolah, dia asyik fail jeee...tapi dia antara manusia yang berjaya dlm dunia ni sbb dia la orang pertama yang mencipta Microsoft!)

Bagi aku, tak sah kalau kita tak repeat paper bila buat diploma ni. I mean, yeah I know tak semua yang pernah repeat paper, ada yang pass every sem with flying colors, and faktor gagal atau berjaya depends pada byk faktor sbenarnya and antaranya adalah usaha,masa,komitmen,agama,kepandaian,kefahaman, and byk lagi la. (Kalau nak sebut satu-satu sampai habis, mmg tak larat aku nak taip.) Ada orang study bagai nak tertonggeng tonggeng sampai mengukur tanah, da buat habis baik..tapi FAIL jugak! REPEAT jugakkk.
Ada orang yang tak study pun, study main-main...tapi LULUS jeee. See...?? Stiap individu berbeza!

What I'm trying to say is...if ada diantara anda semua yang pernah bergelar repeaters,(termasuklah aku),please..jangan rasa terhina, malu, sedih, putus asa dan sebagainya sbb everything happened for a reasons and hanya ALLAH maha mengetahui segalanya. If itu da takdir kita, terima seadanya, dan baiki sepenuhnya. Tak salah jadi repeaters! Aku jadi repeaters dari part 2 kot...chill lah(sbb sangkut paper maths je. Mmg aku x minat math, nak2 lagi calculus!). Urgghhh! Bosan mmg bosan, tapi kene la hadap jugak smpai LULUS. Aku pernah rasa gentingnya kdudukan aku kat UiTM tu, takut kne dismiss, but eventually, I MADE IT! (Bergelar seorang student Computer Science, tak sah kalau tak repeat paper. HAHA) ^^,

Bila kita bergelar repeaters, buat student2 yang slalu score dlm plajaran which is known as the Scorers, mmg akan pandang kita ni sebelah mata je, macam kita ni tak ada effort langsung nak bjaya, padahal dia tak tau pun kos kita susah macam mana, dia tak tau pun btapa banyak kita da brusaha sdaya upaya, and kadang2 diorang tak pernah faham masalah kita sbb they've never been in our shoes. I get it. So, biarkan mereka. They are the SCORERS. It's good and congratulations for all yang bergelar the SCORERS sbb grad on time, and tak payah susah2 repeat paper yang sama. But...no need to judge people guys. Seriously. 

Cause...masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Like my lecturer said, dia pernah gagal dulu, then dia bangkit and berjaya smpai dapat ANC. Then, bila pergi mintak keje, susah sgt nak dapat kerja cause company takut nak hire student sehebat die, know why...?? Takut bila dah hire, nanti para graduate yang cemerlang ni demand gaji. Ada kawan2 lecturer aku yang tak perform sangat pun, tapi senang je dapat keje.
Kadang2, nasib kita...kita tak dapat jangka kan? Ada yang tak bernasib baik dlm pelajaran, tapi bernasib baik masa kerja nanti and sebaliknya. Rezeki masing-masing!  

The good thing about being a repeaters is when we graduate, and bila dah bekerja nanti, WE CAN WORK UNDER PRESSURE sbb kita pernah lalui tekanan-tekanan tu (repeat paper, sape yang tak tension...?? Bohong la kalau tak tension.) Soo...dari situ, kita takkan ada pape masalah nak keep up dgn the PRESSURE sbb kita da berkawan baik dengan PRESSURE since bergelar student lagi. But...for the scorers, disebabkan slalu berjaya, dapat good result, tak pernah jatuh dalam hidup, tak pernah berada di bawah sbb everytime berjaya ada je orang yang tepukkan bahu bagi semangat..then,bila tiba satu tahap terkena pulak lah PRESSURE kat tempat kerja or else, then tak boleh handle sampai boleh jadi GILA dibuatnya. (Uiiisshhh...seram! Eh, btw..jgn marah aku cause ni bukan aku yg ckp tau...aku hanya pinjam kata2 my lecturer je.) 

See..?? Nampak tak permainan hidup ni guys? Hidup ni ibarat roda. kadang diatas, kadang dibawah. Tak semestinya, kita akan berada diatas jeee...and tak semestinya kita akan kekal dibawah selamanya. USAHA dan TAWAKAL. Itu yang penting. As for me...semenjak jadi repeaters dari part two ni, banyak yang aku dapat pelajari sebenarnya. Kadang2 bila tengok result, ada paper yang fail, da tak tau nak react macam mana. Menangis...?? Tak pernah aku menangis sbb repeat paper. Aku ketawa terbahak bahak lagi ada. But, aku pernah menangis bila tengok result aku LULUS semuanya! Sbb bagi aku, semua yang berlaku ada hikmahnya. Lambat atau cepat, kita sendiri akan nampak hikmah tu. (Bercakap dari pengalaman.) ^^,

"Everybody wants happiness, nobody wants pain, but you can't have a rainbow without a little rain."
“Our greatest glory is not in never falling but in rising every time we fall.”
 “Fall seven times, stand up eight.”
“To be a champ, you have to believe in yourself when nobody else will.”
 “Winners never quit, and quitters never win.”
 “When someone tells you that you can’t do something, perhaps you should consider that they are only telling you what they can’t do.”

Au revoir guys. Remember, KEEP FIGHTING! ^^,


13 comments:

  1. Assalamualaikum. Terima kasih atas entri yg sgt bguna and menaikkan semangat saya. Saya degree in.food tech kat uitm jugak. Masa part 2,saya sangkut paper calculus and kena repeat. Yg teruknya lagi,masa part 3 ( sekarang) saya kena repeat 3 paper,and salah satu tsebut paper calculus tu jugak. Ya allah..rasa macam dunia ni dah kelam,x namoak masa depan. Mana taknya, kawan kelas yg lain semua x repeat,saya sorang je yg tak pandai ni yang repeaters. Hmmm saya tak tahu.nak survive macam mana dah sem ni,dgn repeat 3'paper lagi.. ya allah..permudahkan. bila saya baca yg saudari tulis ni.saya jadi bersemangat nak berjaya walaupun status saya sekarang budak repeat. In sha allah boleh. T kasih saudari :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam... alhamdulillah, tak sangka post saya yg x seberapa ni mampu beri semangat kat saudari izzaty utk terus maju kehadapan. 😊

      Maaf sy lmbt reply, baru perasan komen saudari di blog saya melalui email notifications. 😊

      Yup, repeat papers mmg payah utk student. Tp mcm yg sy nyatakan dlm post sy di atas, kene kuat cekalkan mental dan hati. Cuba pandang semua negativity dlm bentuk yg positif, insyaAllah... semuanya akan nmpk mudah kemudian hari. Fight for it ya! Kalau sy boleh, sy pasti saudari pun boleh.

      Delete
  2. Tak tau nak kata macamana. Rasa serik tu mmg ada bila sem ni kena hadap subj repeat. And tgh final pun. Tapi entahlah, rasa takut sgt sampai rasa mcm tak guna kalau buat apa² utk next subj. Lagi down bila kawan² semua relax je pass padahal kita ni bukan main study sbb tau diri sndiri ni payah nak faham haih. Ada la jgk rasa smgt bila baca ni. But yeah, still ada rasa xpercaya pada diri sendiri. -,-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry lambat reply sis, 4 tahun sudah baru saya perasan komen ni. Hopefully everything's goes well and turn out well for you. <3

      Delete
    2. Saya budak sem1 , baru je habis 1 paper untuk final tadi. Paper calculus jugak 😭. Kalau fail subjek ni sahaja, lepastu kena repeat paper ni next sem kan? Kena extend sem ke? Atau masuk sem2 macam biasa tapi kena repeat paper calc sem 1 sambil belajar calc sem2 ???

      Delete
    3. Kalau fail subjek calc sem 1, naik sem 2 macam biasa, tapi repeat paper calc sem 1 saja. Awak kena lulus paper calc 1 dulu, baru awak blh ambil subjek calc dua. Stay strong, study hard and smart. Repeat sekali kira okay lagi, saya dulu repeat calc 1 sampai tiga kali. Serik dah! huhu. ;D

      Delete
  3. Tak tau nak kata macamana. Rasa serik tu mmg ada bila sem ni kena hadap subj repeat. And tgh final pun. Tapi entahlah, rasa takut sgt sampai rasa mcm tak guna kalau buat apa² utk next subj. Lagi down bila kawan² semua relax je pass padahal kita ni bukan main study sbb tau diri sndiri ni payah nak faham haih. Ada la jgk rasa smgt bila baca ni. But yeah, still ada rasa xpercaya pada diri sendiri. -,-'

    ReplyDelete
  4. Sy seorang repeaters paper ffm (paper cat-acca) 2 tahun di Intec Shah alam kini Di Uitm Perak Alhamdulillah Sy ambil dip.pegurusan hartanah cgpa sy 3.95 kadang2 apa yg terjadi ada hikmanya jgn mudh putus asa dan bljr.la ats.minat anda sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul, semua yang berlaku ada hikmahnya.
      kalau dulu saya seorang repeaters Calculus, sekarang saya dapat capai impian jadi seorang penulis novel. Gagal tak semestinya kita tak akan berjaya dalam hidup, so stay strong ya sis! It's just a paper, subjek yang kita belajar tu bukan penentu kepandaian dan kemahiran kita.

      Kadang apa yang kita belajar belum tentu jadi sumber pekerjaan kita.
      So, have fun and enjoy your life! ;D

      Delete
  5. Assalam sis, kalau repeat paper kena bayar ke? Bagaimana procedure nya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, maaf lambat balas. Rasanya kalau tak silap memang kena bayar, tapi tak ingat berapa yurannya.

      Delete
  6. sy nak tnya kalau last sem ni ad kena repeat paper lebih dri 1 paper, adakah sy kena repeat the whole subj utk last sem tu @ hnya repeat yg gagal shj??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repeat subjek yang gagal saja. Contoh ada 2 subjek gagal, jadi repeat 2 subjek tu saja. Kena masuk kelas untuk subjek gagal tu semula ya.

      Delete

<3 <3 "Leave Your Thought!" <3 <3