Sunday 2 December 2012

Mines Wonderland... :(


Assalamualaikum semua...Harap semuanya sihat-sihat saja. Warning!! Entry kali ni, mungkin sedikit panjang dari yang biasa sbb kali ni ianya adalah berkaitan dengan MINES WONDERLAND! Masa aku menulis entry ni pun, rasa kecewa penuh terbuku di dada dan tak tau nak luahkan betapa beratnya perasaan kecewa dan sedih yang aku rasa ni kat sesiapa sebab pada firasat aku,tak ada sorang pun yang memahami apa yang sedang berlaku dlm hati aku ni.I did talk bout it to my parents and my hubby. yeah, diorg fhm. Diorg simpati, but no one knows bout it better than myself. :'(  

Nak tau knpe aku frust menonggeng sangat pasal MINES WONDERLAND ni..?? Today, on this very fine day..aku ajak my family pergi mines lagi sekali,cause kali ni aku nak bwk my hubby pulak pergi situ since die tak pernah pergi lagi. Aku pernah pergi MINES WONDERLAND ni masa umur 12 tahun with my family. Yes, I've only been there once!! ONCE!! Yet, the ONE TIME is soooo damn special to me. 

THE MEMORIES, the feelings, the happiness, the amazingness, and more is so PRECIOUS to ME! :'( 
I asked to went there today cause I would LOVE to highlight the memories again with my love ones, but imagined my disappointment when finally I get there today just to find out that my PRECIOUS LAND had been closed for almost 2 years!! I'm SHOCKED, ANGRY, SAD and very very SAD!

I'm almost crying like a baby in front of everyone and my eyes did teary for sometimes,but i kept it inside, and when I'm almost crying, I blink my eyes so that the tears will fade away.  :'(  I'm frustrated! So damn much right now! I'm angry at myself cause what's taking me this long for wanting to went there again....??? Why did I waited 8 years to come back there again..??? WHY???! If only I had come sooner, if only I had come 3 years sooner, I can still rewriting the sweet memories. Oh GOD...! :'(

Tak cukup dgn myalahkan diri...now, aku frust kenapalah pihak mines tutup the theme park sedangkan it's so glorious! WHY??? Konon tampal notis cakap nak letak those animals kat tempat yang lebih baik. But, MINES WONDERLAND are not about the animals only. It's about everything in it!! Kalaulah...kalaulah aku kaya, ada duit berjuta-juta, sekarang jugak aku laburkan and reopened MY MINES WONDERLAND! Gggrrrr!!

Tau ape je yang aku buat bila tau yang my favourite places da tutup? Aku terpaksa naik cruise yang ada kat dlm shopping mall THE MINES tu, for NOTHING! Ingatkan, adalah pemandangan yang amat2 menarik buat santapan mata dan buat mengubat hati yang lara ni, tapi hampeh! Apa yang terhidang depan mata..?? Kawasan tasik yang lapang dan kosong di daratnya, then hanya ada ikan, white swan dan beberapa rumah banglo! Soooo unbeliaveable guys! 

Menyesal naik! Naik cruise kat MELAKA ni lagi berbaloi2! Lagi indah pemandangan die! Infact, come to think bout it...ape yang great sangat kat KL tu..?? Mostly, byk shopping mall and tmpat yang bagus utk
bershopping dan perabih duit je! And yup, syurga fast food mmg byk kat sana berbanding dgn negeri2 yang lain. But..when I think bout it...when I deeply think bout it, TAK ADA TEMPAT YANG SEHEBAT MELAKA! 

Know why I've said this...?? Cause KL let me down! Sorry guys, sorry kawan kawan semua yang berasal dari KL, or yang sedang duduk di KL. Sorry atas statement aku ni. Korang maybe akan benci aku, and tak nak singgah blog aku lagi, and I'm not a racist person...but aku bercakap dari pengalaman, sbb I've been to all places. But...tak ada yang sehebat melaka. Bukan aku je yang cakap, but orang dari negeri lain sendiri pernah cakap dengan aku. (Aku bukan nak bergaduh, but hanya nak berkongsi pendapat dan pandangan.)

Memandangkan entry ni pun da agak penuh dan panjang, tak dapat aku nak buat sambungan why tak ada tempat lain yang sehebat MELAKA. Next entry aku buat okay..??Sebelum marah-marah, apa kata lain kali..singgah dan baca entry aku tentang ini k...? Cause do remember, dlm sejarah pun, everything bermula dari MELAKA. 


8 tahun lalu...aku tercongok, berdiri tercegat merenung ke arah statue ni sebelum aku berlalu pergi dari tempat ni. Aku tenung statue ni and everything around it almost 20 minutes. Aku pandang betul-betul, aku ingat every tiny details about this wonderland, and aku amik gambar tempat ni menggunakan mata hati aku, and aku semat dalam ingatan aku kuat-kuat all the memories and beautifulness of this wonderland sambil berkata pada diri sendiri "Aku akan ingat tempat ni sampai mati and kalau aku tak berpeluang menjejakkan kaki dalam taman yang sungguh indah ni lagi, aku takkan menyesal sebab I've had enough, and aku da amik semua gambar pemandangan kat tempat ni menggunakan mata hati aku, so pemandangan ni takkan hilang and kekal selamanya within myself, my heart, and my brain. "

Yes, aku betul-betul ckp macam ni pada diri aku sendiri. (pathetic kan..??) Turns out, mmg betul apa yang hati aku andaikan. Aku mmg takkan dapat mengorak langkah to MINES WONDERLAND ni lagi. (crying)
Maybe 8 tahun dulu aku cakap yang aku da puas bermain dalam mines wonderland ni, but today...ternyata aku salah! Aku belum cukup puas sebenarnya. Tapi....apakan daya...?? Aku tak berkuasa nak menghidupkan semula taman yang dah mati ni. Sedih bila pandang taman aku da terbiar tanpa kunjungan. 

Today...same like 8 years ago, aku berdiri tegak kat depan gate yang tertutup, depan statue yang sama...and whisper to myself that..."Takpe anis, it's okay. At least you've been here once and you have all the memories
in your heart." Today, aku berdiri pada tempat yang sama, and i was hoping, HOPING that ONE FINE DAY...MINES WONDERLAND ni akan kembali beroperasi, and I want all the things inside exactly the same as in my memories 8 years ago. Please...please...please..... ( T . T )
YA ALLAH, please....make my wish come true! (Crying badly.)
MINES WONDERLAND...FairFarren. :'(

Assalamualaikum. 






13 comments:

  1. tu laa.. tak tau kenapa tutup.. dulu penah pegi skali time darjah 2 (1998)..

    dulu masa mula2 masuk upm, beriye2 je cakap bleh slalu lepak kat mines wonderland.. pegi2 dah tutup smp sekarang... T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...??? At last, ada jugak org yg memahami ape yg aku rasa.
      Sama mcm ak jugak, ingatkan mines ni kekal slamanya, tapi tak sangka yang die akan tutup.
      Menyesal, menyesal, dan menyesal tak dapat pergi lagi sekali sbelum die tutup!

      Ada pihak mines tampal notis cakap die tutup sbb nak bg persekitaran yg baik pada binatang2 dlm park tu. mengarut!
      (T_T)

      Delete
  2. I know your feeling, I have many of my childhood memories with Mines Wonderland too. I can't understand why is been closed down.. sigh...

    ReplyDelete
  3. i understand how u feel. I also had a lot of greatest memories there.

    I can remember freshly, i will always go to the arcade main game OUTRUNNERS 50 sen satu game. Then ada that scary roller coaster.

    go to taman syiling.. n yes rumah salji (ICity dah tiru so damn them !!)

    lastly my fav will always be feeding the catfish. THose beautiful fishies berebut makan. Kalau tgk video youtube ikan tu makan i will be crying sbb teringat.

    Last i recalled the last time i came. Ada matsalleh-s duk kerja.. i xtau apa function org matsalleh ni. So i pun mcm ada aura sedih sbb mcm xmaintain kan?

    Tapi akak matsalleh tu tried her best to cheer everyone up. Last i asked her for her autograph. She gave her autograph (xtau mana i simpan) it was the greatest time and the best memory. Syg did not bring a camera that time also digital xwujud or maybe TERLAMPAU MAHAL. Until today, i ingat balik.. what happen kat akak matsalleh tu? dah la pandai cakap melayu.. is she ok? is she doing well?

    Recently masa gi Big Bad Wold with my x (we broke off in 2014 and I am sad as well)... i brought her there.. Said masa i was a kid, i always go here kalau my uncle dapat bonus or my family.. When i saw.. I was sad, i told her. I wish i could share my childhood with u here again. She calm me down n cheer me up. I told her.. kalau u xdapat pergi sini (masa u kecil), i akan bawa dia... tapi dah xde kan?

    Mmg sad.... all the greatest time about mines n today kalau i tgk that cheapstake snow house kat ICity or musical fountains di Dubai or Las Vegas.. i teringat this humble Mines Wonderland..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye, just saw your comment today, so sorry for the late response.
      Yup, feel damn sad too. i-city try to copy the idea of the snowhouse but for me personally, MINES snowhouse was much more amazing and incredible! Until now, i still keep remembering about this great MINES WONDERLAND. Too bad they do not maintain it for the sake of our children nowadays. :'(

      Delete
  4. 2008, Saya pernah dating dgn awek saya kat sini.. Lps kawin, kami dah azam nak bawa anak2 satu hari nanti.. Today 2015 anak dah 3, nak survey pasal entry fee.. Tiba2 jumpa posting ni.. Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama macam saya, azam nak datang dengan suami, tup-tup tak kesampaian sebab sebelum sempat kahwin, mines dah tutup dulu.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Hari ni pergi The Mines, baru perasan Mines Wonderland dah tutup..rase sedih sbb teringat kenangan lalu..sama mcm awak..:( sy pun sempat gi sekali je mase tahun last blajar kt upm..

    ReplyDelete
  7. Lama jugak sy tak dgr org sebut psl mines. Mmg ade rase mesti dh tutup sb senyap je. Bile google betul la dh tutup. Ade jugak plan nk bawa anak2 jln..naik bot jela nampaknye

    ReplyDelete
  8. Lama jugak sy tak dgr org sebut psl mines. Mmg ade rase mesti dh tutup sb senyap je. Bile google betul la dh tutup. Ade jugak plan nk bawa anak2 jln..naik bot jela nampaknye

    ReplyDelete
  9. Sama gak...bru ingat nk bwk anak2 g sana...coz dulu pernah sekal...bawak rombongan murid sekolah...x puas masuk rumah salji...alih2 google...dah tutup...sedih sangat. Yang dewasa pun seronok...budak2 lagilah seronok. Kecewa sangat2...sedih....kenangan dan keseronokan yang x dpt dirasai lagi...

    ReplyDelete
  10. Sama gak...bru ingat nk bwk anak2 g sana...coz dulu pernah sekal...bawak rombongan murid sekolah...x puas masuk rumah salji...alih2 google...dah tutup...sedih sangat. Yang dewasa pun seronok...budak2 lagilah seronok. Kecewa sangat2...sedih....kenangan dan keseronokan yang x dpt dirasai lagi...

    ReplyDelete

<3 <3 "Leave Your Thought!" <3 <3