Monday 8 July 2019

HOW I KNOW I'M PREGNANT!



Assalamualaikum.
Jom kita sambung cerita? Entry kali ni sambungan entry yang lepas.
Kalau yang lepas aku cerita pasal problem aku untuk get pregnant, dan apa usaha aku untuk get pregnant, entry kali ni pulak, aku nak cerita pengalaman aku mengandung.

Alkisahnya...
Sejak aku rasa loya tiap kali gosok gigi in the morning and mengidam makan mangga muda bersama sos xtra hot nando's tu... Aku still pergi kerja macam biasa. Berjimba macam biasa.




To tell the truth, sejak awal DECEMBER 2017 lagi aku dah rasa macam letih sangat, kuat makan, pening-pening, loya-loya...
TRIP JALAN-JALAN CARI MAKAN yang aku dan suami buat masa AWAL DEC 2017, lepas Shafiq kahwin tu pun, sebab banyak makan, perut aku rasa sebuuuu sangat.
And all the way, aku lebih selesa diam and baca novel, sebab rasa macam penat nak cakap.
Tapi ada je aku berborak-borak dengan suami aku all the journey.

On the way naik Cameron, aku memang pening, sampai always nak kena kunyah jeruk mangga yang RM2.++ tu je. Lepas tu, hari nak turun dari Cameron, memang rasa letih je badan aku ni.
Tapi aku anggap, semua itu normal. Sebab, aku memang cepat penat.

Jeruk penyelamat namanya ni. Jeruk nilah yang kejap-kejap aku makan waktu aku pening-pening tu.
Mid DEC 2017,
Aku pergi KL, hadir sesi autograph untuk novel IMPIAN KASIH aku di Ekspo Buku PWTC.
On the way ke KL, aku rasa letih, lesu. Yelah, straight naik KL lepas habis kerja.
Jammed pulak tu otw ke KL... so aku just tidur dalam kereta.

Muka keletihan masa OTW nak ke KL, bermalam di sana untuk sesi autograph.
Mata a bit bengkak, muka memang ntah macam minta penampor jee.... 😅😅😂
Sampai je kat ONE ENIGMA hotel, lepas mandi semua, aku tidur dulu, walaupun keinginan nak bersama suami tu membuak. Hahhaah! Aku cakap aku letih, pandai-pandai suami aku le kalau dia nak. (Sorry 18sx again!) Aku guna ayat paling tapis ni.
Bukan nak cerita hal dalam kain, tapi aku just nak share pengalaman dan memori aku masa mengandung. Fikir yang positif je okay? 😁

Pastu... esoknya, memang letih tu adaaa je, tak hilang-hilang. Masa autograph session, aku rasa macam pundi kencing aku penuhhh manjang. Macam senak tau. Memang ada rasa nak terkucil, tapi macam pelik sebab aku rasa macam penuh je dalam ari-ari aku ni.

Masa ni pinggang aku memang dah start bisa, sakit. since hujung november lagi actually.
Masa sakit2 pinggang ni, aku selalu je ketuk-ketuk, tumbuk pinggang sendiri nak legakan bisa dan sengal yang menyengat tu.

Tak cukup aku tumbuk, aku mintak suami aku tumbukkan pulak. 😂😂
Makngah aku lah cakap, "jangan-jangan, kakngah sakit2 pinggang ni, dah berisi tak?"
Again, being us, aku just cakap tak adalah, memang sakit sebab nak period agaknya.
Yelah, bertahun menunggu, usaha macam-macam jugaklah, tapi bila check tak mengandung pun.

Tak kan hanya sebab sakit pinggang, jadi tanda mengandung pulak kan?
So itulah aku cakap, being us, lepas dah banyak kali hampa, terus tak nak check dah.
Yakin-yakin je aku tak mengandung.

Back to the day aku autograph novel,
Malam tu, kitorang dinner date ngan Shafiq & Sue, kat area mana aku lupa, but in KL lah.
Masa makan tu, kan aku cakap nafsu makan aku memang membuak lately, so aku order double lamb chop takut portion biasa sikit, tak cukup, tak kenyang. Haa, orderlah double portion. Bila dah order double, makan tak habis pulak.

Aiyaaa, nafsu-nafsu... 😅
Kitorang makan kat kedai western masa ni.

Aku notice, Shafiq merokok jauh dari Sue, and Sue tutup hidung. Aku macam, okay... Sue tak suka bau rokoklah ni. Aku pun tak suka, sebab busuk!
Tetiba, Shafiq announce Sue dah mengandung, baru dapat tahu.
Patutlah dia merokok jauh-jauh!

Aku dalam rasa happy, terus jatuh stress and sedih, tapi peluk tetap peluk ni, congratulates both of them kat meja makan tu jugak, kitorang berpeluk sakan.
Tak peduli mata orang dah.

Aku terus sebak, sebab diorang baru nikah 2 weeks gitu, dah berisi.
Aku? 4 Tahun! Kosong! 😂😓😭😭😭😭😭
Yang lagi buat aku stress, sebab suami aku pernah cakap, dia carefree pasal anak sebab Shafiq, his best bro kahwin pun tak lagi. Inikan pulak ada anak.

So, suami aku letak benchmark.
Until Shafiq Kahwin dan ada anak, baru kitorang patut risau tentang anak.
Kitorang ingat Shafiq akan kawin lambat, being dia too cerewet memilih teman hidup. Hahah!
Sekali,... eh, Shafiq dah kawin!
Then, eh... Shafiq and Sue dah pregnant! 😓😓

Haaaa, kau rasa? Stress aku tahap mana? 😭😭😭
Dah lah suami aku letak benchmark dia, Shafiq Kahwin!
So, saat tu, suami aku pun dah rasa tergugat.

Shafiq pulak, nak sedapkan hati aku yang tengah sedih masa tu.
Dia cakap kalau boleh dia nak apa yang kitorang ada, honeymoon berdua, travel by years baru ada rezeki anak. Tapi dia tak dapat apa yang kitorang ada, so in a way, aku tak payah nak stress pun.
Ada rezeki ada, rezeki orang, lain-lain, tak sama.

Okay, I get it Shafiq.
Thanks for your words. 💖

On the way balik, suami aku urut-urut pinggang aku, usap-usap ari-ari aku, sebab serius sakit nak mam... masa ni. Pinggang aku, kalau ak boleh cabut letak tepi, aku buat wei!
Tapi tak boleh... tahan jelah yang mampu, alas dengan bantal kecik, bagi selesa sikit.
Masa ni, both of use talk heart to heart, its time to get serius and berubat.
Urut dulu semua, ha macam tu.
Means, akulahhh yang kena berubat. Aku yang tak subur. Huhu, ya Allah sedihnyaaaa lahai!
😭😭😭😭😭

Sampaikan aku naik status ni kat insta tau!
Sebab Shafiq pesan jangan heboh dulu news diorang preggy, and aku, respect request diorang.
So, aku just naik status macam ni.


Yes, how i WISH i can have WHAT you HAVE on that TIME. 😢😢

After that, aku kerja macam biasa. Until ONE FINE DAY, aku tengah kerja, and aku kerap rasa loya, rasa nak kencing, and tetiba aku macam semput. Susah nak bernafas.
Pukul 3PM masa tu, and aku balik jam 5PM.

Aku terus minta excuse untuk pergi Klinik panel sebab aku tak tahan susah nak bernafas, aku nak injection or something untuk legakan apa yang aku rasa.
So aku ke klinik panel company aku at KLINIK UTAMA CHENG, MELAKA, sorang-sorang.

Aku jumpa sorang DR. lelaki muda, melayu.
Aku cakap simptom-simptom aku.
And dia minta aku buat UPT test.
Aku cakap, aku tak pregnant.
Dr tu cakap, tak apa, buat je.

Aku pun buatlah...
and sabar menunggu hasil UPT test tu dalam bilik doktor, by yakin yang aku tak mengandung.
Doktor tanya staff nurse dia, hasil UPT tu.

And the nurse said, POSITIVE!
Aku duduk blur lagi masa tu, while thinking to myself, kenapa positif?
Bukan ke kalau POSITIVE tu PREGNANT?????!!!!!

Dalam pada aku termangu-mangu fikir, soal diri sendiri,
DR. cakap, "TAHNIAH, PUAN MENGANDUNG!" sambil tersenyum-senyum kat aku.

Aku... ya Allah! Tuhan saja yang tahu apa aku rasa masa tu.
Aku terkejut, tergamam, tak percaya, dengan mata terbeliaknya, aku marah DR tu! 😭😭😂😂😂
Aku jerit, aku cakap "DOKTOR TIPU! DOKTOR TIPU! SAYA TAK MENGANDUNG!"

DR lelaki tu balas, "Betul, saya tak tipu, Puan mengandung!" sambil tunjuk hasil UPT test aku tadi.
AKu nampak, DOUBLE LINE, TERANG JELAS.
Aku terus menangis kat situ jugak! Aku hampir meraung kot kat situ.
Aku nangis sambil tutup muka, depan DR.

Aku cakap dalam menangis tu, "Saya tunggu lama, empat tahun. Saya check banyak kali, tapi saya tak pernah mengandung! Kenapa doktor check, saya mengandung pulak!" Haaa, kau bayangkan jelah, aku cakap dalam tangisan yang sangat SEDIH dan TAK PERCAYA dengan berita yang aku terima. 😂😂😂😆😅

Dr. tu pun, bergenang air mata tengok aku. Staff nurse yang 3 orang melayu tu pun, berdiri kat depan pintu, depan aku, tengok aku nangis marah doktor, sambil diorang pun sebak sekali! Hahahah!

I cant forget all of their face expression until now!
The memories, I can still REMEMBER CLEARLY, and it's so VIVID in my MIND. 😭😭😭😭💓💓💓

Tahu apa DR. tu jawab pada soalan aku tadi?
DR. tu cakap, "Entahlah ek, asal saya je, memang dapat je news mengandung ni. Sebelum awak, ada few patients jugak yang saya deliver news mengandung kat diorang." 😂😂😂

And I laughed, while swapping away my tears.

Lepas tu, doktor mula tanya bila last day aku period, and based on calculations diorang, aku dah 2 MONTHS PREGNANT!

YA ALLAHHHHH!!
Rupanya, ALL THIS WHILE, SEMUA YANG AKU RASA...
MENGIDAM NAK MAKAN PELIK, KUAT MAKAN, CEPAT PENAT, KERAP LETIH, LOYA MASA GOSOK GIGI PAGI-PAGI, KERAP KENCING, KERAP PENING, BERJALAN SANA SINI, RASA DENYUTAN KAT ARI-ARI KIRI AKU, SEBAB AKU TENGAH MENGANDUNG?!!!  😭😭😭😭😭😭

Kalaulahhhh, kalaulahhhh aku tak decide untuk pergi klinik masa tu, entah macam mana, dan entah bila baru aku dapat tahu yang aku sedang bawa SATU NYAWA yang PALING BERHARGA dalam RAHIM aku?

NYAWA YANG AKU SANGAT NANTIKAN SELAMA NI?

Dan aku...
Carelessly pergi makan NENAS kat LAKSA JANGGUS in Penang masa vacations tu,
Aku jalan naik turun tangga LADANG TEH BOH SG. PALAS, sambil hentak kaki kuat-kuat, 
dan aku keep on tumbuk belakang badan dan pinggang aku untuk hilangkan sakit pinggang yang aku rasa. 

MUJUR BABY AKU KUAT BERTAHAN, DAN TAK JADI APA-APA KAT DIA.
KALAU TAK, AKU RASA, AKU BAKAL MEROYAN KALAU AKU HILANG MY BABY.

Ya Allah... kalaulah aku keep on careless macam tu, tak mustahil aku bakal gugur tak lama kemudian kan? Mujur, terima kasih YA ALLAH, kau gerakkan hati aku untuk pergi klinik petang tu. Syukur yang tak terhingga! 💋💓💓💓😭😭😭😭

And rupanya, masa aku wish I have what They had, 
Aku terlebih dulu dapat apa yang aku inginkan, dan baby kitorang dah ada dengan kitorang suami isteri selama 2 BULAN, dalam rahim aku, tanpa aku SEDAR. 
Aku pregnant dulu sebelum Sue, rupanya. 😭😭😭😭💓💓💓

Then, DR bagi aku MC the next day untuk aku rehat. Aku balik, otw balik office sambung nangis dalam kereta. Sedih sangat, terharu, speechless, tak sangka semua berkecamuk dalam hati aku.
Aku balik ofis, aku diam-diam je, sebab aku nak suami aku tahu berita ni dulu.

OTW balik rumah, aku singgah kedai hadiah beli macam a pen box, GREEN in color, sebab aku suka warna hijau kan... then, aku isi UPT test yang DR. bagi aku bawak balik dalam tu.
Aku masuk bilik, jumpa suami aku, salam, peluk cium like nothing happened.

Actually, birthday suami aku falls on every 1st JANUARY, so untuk birthday gift dia yang ke 25th years old, aku hadiahkan dia touch screen radio untuk kereta dia. Dah install dah pun...
Kiranya aku bagi awal gift dia sebab dah decide tahun 2018, bagi hadiah yang dia pilih, so aku tak payah bagi suprise gift.

Kitorang memang macam ni, bila agak-agak dah blur nak bagi hadiah apa untuk birthday masing-masing, kitorang akan guna option no suprise gift for that year.
Pilih apa yang masing-masing suka, and the other one bayarkan je.
Sebab nak hadiahkan suami aku radio, aku manalah tau pape pasal kereta ni.
Haruslah dia yang pilih, mana yang dia nak as hadiah kan? 😁

Back to story...
So, masa aku balik, nak beritahu dia news yang aku sedang mengandung 2 bulan,
aku hulurkan kotak hijau like a pen box tu, pada dia.
Aku cakap kat suami aku, yang hadiah ni, additional part kepada radio dia tu.

Radio dia tu tak boleh function kalau tak ada hadiah ni. HAHAHA, bijak tak aku? 😂😂😂😂😂
Dia pun bukak kotak tu, dan nampaklah UPT test tu.
Aku ingat sampai saat ni, insyaAllah sampai mati tak akan aku lupa, reaksi suami aku bila tahu aku mengandung.

Tahu apa reaksi suami aku?
Dia amik UPT test tu, dia diam, dia tenung setenung-tenungnya UPT test aku tu dengan dahi yang berkerut, mulut a bit ternganga, sampai aku rasa macam nak tembus dan bocor dah UPT test aku tu dek RENUNGAN MAUT suami aku.

HAHAHHA! 😂😂😂

RENUNGAN BLUR. RENUNGAN TAK PERCAYA.
RENUNGAN "APA NI?"

And yes, suami aku tanya aku, "APA NI?" HHAHHA, ya AMPUN.... aku ingat aku je yang jammed tadi.
Dia lagi jammed rupanya! 😂😂😂😂😂😂😂

Aku pun cakaplah, "Tu UPT test ayang buat kat klinik tadi. Ayang mengandung, dua bulan." 😍💓.

Aku cakap sambil tahan sebak. 
Dannnn, suami aku pun bangun, peluk aku kuat-kuat. Erat! Lama! And dia kiss aku...

Ya Allah, syukur! 
Aku tak plan nak bagi suprise gift pada suami aku, tapi ALLAH punya rancangan MAHA HEBAT, kami berdua yang dapat kejutan dariNYA.

Akhirnya, hari yang aku tunggu-tunggu selama 4 tahun berkahwin,
dapat jugak aku sebut pada suami aku ayat ni, "AYANG MENGANDUNG, BANG".

Allah saja yang tahu macam mana hati aku, perasaan aku masa aku dapat ucapkan ayat tu.
Ternyata, aku tak mandul. Suami aku tak mandul.
Aku boleh mengandung. 
Ya ALLAH, SYUKUR ATAS KURNIAANMU.

Lepas tu, kitorang inform family dan kawan-kawan terdekat.
Happynya ya Allahhhh, tak terucap dengan kata-kata.
And sebab dah janji nak bawak anak buah aku makan MCD, kitorang pergi MCD cheng.
Dan suami aku mula jaga aku dengan penuh hati-hati, like aku tak boleh dukung anak buah aku macam biasa etc, etc, naik turun tangga pun suami aku pesan hati-hati bagai.
Rasa disayangi sangat! 😍😘

And all day, kitorang main renung-renung, tersipu-sipu malu.
HAHAHA! Weird! 😆😆😆
And we start planning, apa goal kitorang sebab aku dah mengandung, our 5 years plan, berubah drastik dan besar.

Esoknya tu, aku bukak buku merah di Oriental dan KK.
Aku nak bersalin kat Oriental, awal2 aku dah pesan kat suami aku, aku tak nak bersalin kat hospital kerajaan. Sebab banyak scary news, and bad experience sampai kat telinga aku, and aku takut!
So, my choice is Oriental.

Aku tak kisah mana-mana hospital swasta in Melaka but my first choice Oriental sebab kakak aku staff nurse kat sana (dulu almost 5 years) now kakak aku dah kat Hospital swasta Ampang, KL.
Kakak aku suggest aku deliver dengan Dr. Yati kat Oriental, which kakak aku dah pernah bersalin kat sana, and under Dr. Yati semuanya best.

So, aku pun nak Dr. Yati jugak, moreover, doktor perempuan, aku rasa secure sikit.
Tak sukalah dr. lelaki dok tengok-tengok private part aku.

Bila fikir-fikir balik, based on EDD date aku on August 2018, rasanya persenyawaan terjadi somewhere in mid November 2017.
Masa tu kitorang tak pergi vacations mana-mana, so anak aku locally made at home!
Hahaha!

Tak sangka kan?  Ingat perlu bercuti jauh, dok hotel untuk get a best environment, to get a best mood to get pregnant. Tapi tak sebenarnya. Bila dah rezeki kau, kat rumah pun boleh jadi, InsyaAllah.

So, aku tau aku pregnant 2 months pada 26/27 DECEMBER 2017.
Almost 4 years of marriage.

Korang tahu?
Aku selalu doa, selalu impikan, kalau aku mengandung, aku nak anak aku lahir pada bulan JANUARY atau AUGUST saja. Sebab aku suka this 2 months, due suami aku JANUARY's BABY, dan aku AUGUST's baby. 

Personally, aku FANATIK GILA dengan DATE OF BIRTH AKU which is 16 AUGUST 1992.
168, kan cantik nombor tu? 
Dan tarikh ni sangat istimewa dalam hidup aku. 
Later, aku share...


Ni radio yang aku hadiahkan as my hubby's 1st birthday GIFT on his 25th birthday! 😋
And this is the SPECIAL GIFT that i gave to him for his 25th Birthday. 😘😘💓
Ilhanis junior. Alhamdulillah... Kecik je anak ibu masa ni. Usia anak ibu, 8 weeks = 2 bulan.

Gambar kotak hadiah untuk letak UPT test tu nantilah aku upload.
Aku publish dulu entry ni, nanti aku tepek semula gambar kotak tu ye.

So, basically inilah dia cerita HOW I KNOW I'M PREGNANT! Hahaha! 

Ha, ape jadi dengan vacations kitorang ke JOGJA yang aku dah tempah tu?
Ada story di sebalik kejadiannn, nanti aku sambung.
ENTRY ni, just untuk cerita how i know I'm PREGNANT! 💓😘😘😘

But... pregnancy journey aku tak seindah orang lain.
Sekali lagi aku diuji. Nak tahu? Tunggu sambungan ye.
Entry sebelum ni, boleh baca kat previous post.

Betullah, ALLAH hanya akan beri apa yang kita minta, bila kita dah betul-betul BERSEDIA.
Mungkin kita rasa, kita dah SEDIA untuk MENGANDUNG, dan kita doa, mohon diberikan rezeki anak, bertahun-tahun, tapi ALLAH masih belum beri apa yang kita minta.

SEBAB?
ALLAH MAHA TAHU, ALLAH MAHA ADIL.
Saat aku rasa aku dah BERSEDIA untuk MENGANDUNG, tapi rezeki tak kunjung tiba, aku rasa DOWN sangat, STRESS sangat, tapi yang aku tak tahu.

Ada RAHSIA di sebalik rezeki anak yang lambat ni.
SUBHANALLAH, indah percaturan ALLAH. 
Again, journey mengandung aku tak seindah orang lain, tapi INDAH IN MY VERY OWN WAY, INDAH IN MY VERY OWN LIFE! 

Nanti aku share ye, hopefully sudilah baca.

p/s: Patutlah rasa senak semacam perut aku bila makan banyak sangat time vactions Jalan-jalan cari makan yang kitorang buat tu. Rupanya, anak aku dah ada dalam rahim... 😂

Salam Sayang,
Anis Ashikali. 😘

No comments:

Post a Comment

<3 <3 "Leave Your Thought!" <3 <3