Thursday 13 June 2019

CAMERON HIGHLANDS AGAIN!


Assalamualaikum...

Hi all, I'm back. Marathon nak habiskan entry percutian ke Highlands, ke Penang + Ipoh, then aku nak fokus on writing my third novels pulak.

Btw, just nak bagitau, yang novel kedua aku dah pun siap ditukang.
Dah dihantar pada penerbit pada hujung May 2019, dan sedang tunggu keputusan penilaian untuk lulus diterbitkan.

So, sambil-sambil rehat daripada perah otak, dan layan gian menulis.
Aku ambil kesempatan yang ada share semua info yang dah lama tertangguh ni.
Back to the title, CAMERON HIGHLANDS, AGAIN?!

Hahaha, Cameron ni actually dah macam kampung kedua aku laki bini.
Sebab, masa ni we all tak de rezeki anak lagi.
Rasa bosan-bosan je, terus shoot naik Cameron tengah-tengah malam buta.

This entry, just for a day trip, tapi kitorang discover new places tau kat atas tu.
Orang lain maybe dah pergi, tapi kitorang baru nak sampai. Its okay, rezeki masing-masing.

So here goes, kitorang bertolak hampir tengah malam buta, drive thru highway naik from Tapah.
Sebelum naik, kitorang singgah kat RNR TAPAH, makan alas perut, pepagi dalam jam 5 macam tu.

All the way, suami aku bawak, and aku rehat-rehat ayam je.
Dari RNR TAPAH, aku suruh suami rehat, while aku take over the wheels.

Tapiiiiii.... yang bahayanya, aku driving dalam keadaan mengantok jugak. Naik dari TAPAH plak tu.
Sampai aku rasa otak aku dah SHUT DOWN dah, mata pun sama, cuma aku masih aware yang aku driving. Pernah jugak nak terbabas ke gaung, tapi aku cepat-cepat tersedar. 😭😪😫
Berkali-kali tampar pipi sendiri, tempuh jugak jalan penuh liku tu sampailah aku park dekat MARDI, tanah rata. 

Alhamdulillah, nyawa masih panjang. Allah sudi pinjamkan lagi. 😇😇😇
Syukurrr sangat! Hajat hati, gerak pepagi buta konon nak sampai awal kat atas tu, nak lepak lama-lama sebab ni just a DAY TRIP aje.

Tapi sebab kitorang punya mengantuk jenis tak boleh bawak bincang, and kepala aku pun rasa panas semacam sebab tak cukup tidur, end up sampai kat TANAH RATA pukul 7-8 pagi. Keluar kereta pukul 10 lebih pagi. Hahahah! Tidur dalam kereta dulu der! 😂😂

Okay, first stop kat MARDI.
Sebab? Aku nak makan aiskrim strawberry yang sedap tu.
Ari tu pergi, aku tak dapat singgah MARDI.
So this time, singgah sini terus.

Aku tengah sibuk betulkan tudung, time nilahhhh suami aku nak snap gambau jugak. 😂

Back to business! 😂😁
Jangan tertipu, ni muka kitorang baruuuu je bangun tidur. 😜

Tu ha aiskrim sedap tu. Kecik je mangkuknya, tapi sedappppp yak mat! Tekak aku laki binilah, tekak korang aku tak tau.
Sejuk, baru lepas hujan tadi kat atas ni.
💋💗😍
Ada macam adik beradik tak kitorang ni?
Notice something?Aku dah teror pakai shawl gaya kepuk-kepuk, so tak yah hempuk-hempuk muka sendiri lagi. Kali ni boleh pakai sambil tutup mata you! Ahaks! 😜😂
Mengimbau memori.  Dulu bergambar kat sini masa bercuti dengan family and masa tu free hair.
Kali ni dah dapat HIDAYAH, so bergambar lagilah kat pohon berjuntai ni. 😂

Candid time! 😀
Husband and Wife! 💖
Just love! 💟💘😍
Quality time together. 💗

Aiskrim strawberry paling fresh, paling sedap!! My favourite! 😍💚

 Dulu, aiskrim yang jenis mangkuk tu, tak ada topping. Just plain.
Sekarang dah ada strawberry filing and fresh strawberry.
Dulu harga RM2-2.50 macam tu.

Hari tu, aku makan, alamak tak ingat harga pulak.
Around RM2.50-RM4 kot! Yang ada filing tu, yang plain tu murah sikit harga dia.
Ampunnnn, ingat-ingat lupa dah. 😓
Sandal kesayangan, paling aku suka sebab tone color dia kena dengan jeans. Dah kenapa masuk cite sandal kat sini? 😂
Kat MARDI, lepas makan aiskrim strawberry, kitorang jalan-jalan kat AGRO FARM.
Kebetulan ada jualan peniaga tempatan, sempatlah grab beberapa makanan ringan.
Turns out kopok seaweed tu sangat sedap, menyesal tak beli banyak! 😣
Anak buah aku dua-dua suka sangat makan kopok seaweed tu, but so sorry sayang, mak tak beli lebih.

Ada rezeki nanti, kalau jumpa, mak beli lagi banyak-banyak, okay? 😘
From MARDI, kitorang gerak ke kedai ABANG STRAWBERRY.
Baru kali ni lah dapat jejak ke kedai ni.

Kedai ABANG STRAWBERRY ni terletak dalam KG. SEDIA.
Parking agak sempit, sebab kawasan kampungkan.
Macam kawasan rumah yang dijadikan kedai makan.

Tapi besar wei restoran abang ni.
Satu side kedai makan, satu lagi macam gallery jualan produk-produk sambal ABANG ni.




Besar, bersih dan cantik!
Menu ada macam-macam, tak sempat nak snap.
More to malas nak snap, end up menyesal sebab tak dapat tempe kat sini.
Isu ni dah jadi banyak kali, tapi still aku tak amik pengajaran. haha, maaf!

Kitorang datang dengan harapan dapat makan NASI LEMAK SAMBAL STRAWBERRY.
Tapi nasi habis, sedihhhh! 😥😭😭😭

Makanya, kami makan mee kari aje.
SAMBAL STRAWBERRY? Aku beli sebalang! Haha, pun bolehhh!
Balik buatlah nasi lemak sendiri kalau teringin sangat.
Nasib aku tak teringin, sebab aku tak leh terima sangat rasa sambal ABANG ni. 😆😅

Rasa pelik-pelik, memang bukan untuk tekak aku.
Mungkin tekak orang lain rasa sedaplah kot. 😂
Sorry, aku tak kutuk sambal ABANG tau, just my honest opinion based on my preference.

Mee kari pun, mee karilah! Janji makan, sebab memang dah lapar. Kopi strawberry, memang sedap! Kopi, bila je tak sedap ye tak? Mee kari dia, nothing special to me. Tak delah macam, WOW bila masuk mulut tu, sampai nak terbeliak mata. Just biasa-biasa saja. Again, according to my taste buds! 😋
Lepas makan, aku masuk galeri ABANG, grab sebotol sambal dan kitorang keluar semula, heading to next stop. Tapi, aku sempat grab NYAWA aku tiap kali datang sini.

Strawberry coklat!! Ya ampunnnn, boleh gila aku kalau tak dapat makan ni time naik Cameron. Serius! Tak tipu. Walaupun aku boleh buat strawberry dip coklat ni kat umah, feeling makan kat atas ni lain hokey!
My hubby is not a fan of this, so semua ni aku belasah mostly sorang. Tiap kali jumpa, aku beli. Makan sepuas hati. Lagipun, kat atas ni strawberry boleh tahan murah. Ni aku beli kat rumah orang, depan kedai ABANG STRAWBERRY tu. Dia memang jual jajan like dipping-dipping coklat ni. Harga dia, untuk 5 batang strawberry ni, RM5-10 kalau ta silap aku.
See? Kira murahlah. Sebatang ada tiga fresh stawberries, baru RM10.
Kalau kat mall, strawberry masam, kecik-kecik pun dah RM15++.
Pada aku memang worth it beli kat atas ni.

Next stop? Ladang Teh Boh, Sungai Palas.
Kitorang berkali-kali datang Cameron, tapi still tak pernah jejak Sg. Palas ni.
So this time, tempat yang kitorang pergi memang totally lain daripada yang kitorang pernah sampai.

Jalan dia punya sempit... tak boleh bawak bincang oi! Gerun sangat tiap kali terpaksa berselisih dengan kereta lain.
Berselisih ngan kereta, okay lagilah...
Ngan lori? Memang serammmm! 😣😣😣
Dah nampak dah papan tanda ke Ladang Teh!
Sempittttttt!!! Kenapalahhh tak buat pembesaran jalan? kalau dah terjatuh gaung, naiya je wei! 😱😰😭😭

Tiap kali nampak LADANG TEH ni, tak kira di BOH atau di BHARAT, aku memang HILANG AKAL! 😂😂😂😂
Hujanlah pulakkkk... 😭😭😭
 Risau tak dapat main daun, tak dapat naik atas.
Tapi hujan-hujan pun, pemandangan soooo breathtaking!
Mujur, masa sampai kat kawasan parking, awan mendung dah berarak lalu. 😍

Kalau rasa depan tu penuh parking, masuk dalam lagi, ada banyak space
Ready untuk menapak, naik bukit nun atas sana.
Nak pergi CAFE atas bukit tu, kenalah berjalan sikit, keluarkan peluh. Tapi dah tak hujan, yeah yeah!! 😍😋
Tangga dia sangat menyeramkan! Papan kot! Gila kau! Dahlah ramai lalu lalang atas ni dalam satu-satu masa. 
 Ada pulak papan dia yang dah melopong, yang rosak. Hishhh, aku tawakkal je sepanjang naik tangga papan ni. 😣😣😣😣

Tak sabarnyaaa nak sampai atas tu! 😆😄
In love with this picture! 💖💋
Madly in love with this man. My man! 💗💋
Signage keramat! Sampai jugak ke sini, akhirnya!! 💛💖
💚💙

😍😍
 Gambar bawah-bawah ni, no caption. Just enjoy! 😄




Galeri jualan. Banyakkk gila product teh, macam-macam pulak tu. Teringin nak membeli, tapi tak beli sebab hasil lawatan ke CAMERON yang lepas-lepas, masih menimbun di rumah tanpa berkurang walau sikit pun. 😂
Nice konsep galeri jualan dia. Pastu gambar-gambar bawah ni, just ada dia punya mini muziumlah.



Alatan-alatan untuk proses teh.
Nak sangat pergi lawat kilang proses teh. Tapi masih belum berkesempatan, sebab ada waktu dan hari yang kau kena catch kalau nak ikut trip tu.

Back to Refreshments area, the CAFE!

Orang sentiasa aje beratur nak beli makanan. Kerusi majornya penuh. Nasib-nasib jelah kalau dapat duduk kat hujung cafe dengan view ladang teh trang tang tang tu.
Antara menu HOT! Semua makanan kat sini, nampak sangat menarik, dan menyelerakan! Tengok jelah gambar-gambar kat bawah ni.







Huishhhh, yang ini SERIUS SPECIALLLLLL TASTE DIA!! 💞💞💞



Menu yang aku pilih, Chicken Pie, Teh O, dannnn NASI LEMAK CHEESE CAKE!! 💘💗💖💋💋💋💋

Nak close up KEK ni banyak-banyak!!!
Ni satu close up je, jadik le.

Enjoy the view.
Stare at the texture!
And NGAP! OMNOMNMNOM!! 😋😋😋😂😂😂 Sedapppp! Haaa, macam ni baru handsome! Chubby!
So now, kami dah gemuk berjemaah semula. Wakaka! Aku seriusly suka tengok suami aku chubby. Berisi dan Gemuk lain ye. Sebab dia kurus, tak handsome! Hahaha... I love you, my jannah! I love you so much, my dear Abang. 💋😘😘😘
Muka suami aku, pasrah kena paksa makan kek banyak-banyak. Dia tak nak gemuk, tapi aku suka dia chubby! Hahahah! 😆😅
Kek NASI LEMAK CHEESE CAKE tu, ya Ampunnnn ko jangan pandang sebelah mata tau!
Kau pandang dengan seluruh anak tekak kau!
Sebab? Sedap nak matiiiii wei!

Sebijik rasa nasi lemak! How could it be?!
Memang terasa lemak dia, cukup, sangat cukup.
Ada hint of rasa pedas sebab chili flakes dia tu, buat rasa sambal tu naik.
Eh tak taulah nak describe camne lagi.
Kalau sampai atas ni, korang try makan.
Tengok terangkat ke tak lidah korang. 😋😋😋

Okay, aku nak share sikit.
Nak naik ke atas ladang teh ni, kena awal!
Datang sebelum jam 4pm!

Sebab, dia akan tutup laluan masuk jam 4pm kalau tak salah aku.
Kalau datang awal pagi lagi best, ladang teh menghijau memang sangat fresh.
Aku hantu warna hijau, sooo in love with green sebab tu aku akan HILANG AKAL setiap kali datang ke LADANG TEH kat CAMERON ni.

It's my favourite place!
Makanan? Makanlah apa pun, aku rasa semuanya sedap.
Aku tak tahu kek yang lain, tapi based on gambar yang dihidang, nama yang bombastik, harga yang masuk akal, ya Allah sangattttlah rugi kalau tak beli dan makan!

Aku ni, sumpah rasa nak tapau semua bawak balik! Pakkal fikir umah jauh, nanti kek ni semua cair!
Nak beli semua makan kat sini, baru lepas tolak sepinggan mee kari.
So kenyang lagi, maka ini je yang mampu perut kami isi.

Lain kali datang lagi, memang aku tapau semua ni! 😣
Nak duduk betul-betul kat hujung cafe ni, tak dapat.
Penuh!

Jadi, lepas makan, sebelum balik, kitorang selamba badak pergi depan ni dan posinggggg... 😝
Lantaklah kalau orang depan kitorang ni tersedak ke termuntah tengok kitorang. 😅😆
Jahat nau aku ni.
Alah bukan aksi 18sx pun, tayangan UMUM je ni. 😆😜😛






Sebelum balik, jomlah kita bergambar lagi.



Cantikkk nau nau CAFE ni.

Lokasi filem OMBAK RINDU. Tapi filem dia tak mampu takluk hati aku sebagaimana novel dia buat. Sampai hari ini kisah HARIZ dan IZZAH tersemat kukuh dalam hati. 😘
Damai dalam hijau.


Nak balik dahhh....

Bye-bye Cameronnn, Bye-bye Ladang Teh... 😭😭😭
Sumpah aku suka pemandangan nan hijau ni.

Simpang masuk ke Ladang Teh Sg, Palas ni kecik je papan tanda dia, ramai tak pergi dan tak tahu sebab terlepas simpang. So take note, dia berdepan dengan construction site ni. Atau bahasa mudah, bila kau dah sampai area mall yang ada WATSON bagai tu, slow down and mula cari SIGN BOARD ke BOH TEA CENTRE, SG. PALAS.

Nama je kol 4.30pm, tapi kol 4pm dah tak boleh masuk ye. Ingat!


Okay, senang cite simpang dia berdepan dengan tempat mainan little funfair ni ha.

Teego seaweed snack ni serius sedap! Kalau terjumpa, silalah beli. Confirm tak menyesal. Nilah souvenir yang aku beli, buat jamah-jamah untuk family kat rumah.
Besar bak hang, freshhh merah, manis! Dip in coklat sedap ni!

Jagung mutiara, memang manis. Sedap makan dan dan tu jugak, tak rebus pun tak apa katanya.
Okay, bye...
 Jumpa lagi at next entry.
Sebelum ni aku janji update vacation check in check out hotel kan?
Lupa, aku sampai sini dulu sebelum go to that vacations.

So lepas ni, aku hupdate ye.

Salam Sayang,
Anis Ashikali. 😘

No comments:

Post a Comment

<3 <3 "Leave Your Thought!" <3 <3